Peniaga Vape Kelantan Terpaksa Lelong Vape di Lundang malam Tadi



Kota Bharu: Lebih 50 peniaga vape di Kelantan melelong peralatan vape mereka di Lundang, di sini, malam tadi, berikutan pengharaman penjualan rokok elektronik itu yang berkuatkuasa Januari tahun depan seperti diumumkan kerajaan negeri Rabu lalu.

Potongan harga untuk peralatan vape sehingga 20 peratus itu dijangka dapat menghasilkan jualan sehingga RM200,000.

Jurucakap Solidariti Vape Malaysia Kelantan Mohd Khaleb Khan Nasir Khan berkata, lelongan itu masih tidak dapat menghabiskan peralatan vape yang dijual mereka.

"Oleh itu, kami mohon kerajaan negeri memberi tempoh enam bulan lagi kepada kami untuk menghabiskan stok peralatan vape termasuk cecair berperisa.

"Kami akan buat rayuan kepada kerajaan negeri dan Majlis Perbandaran Kota Bharu (MPKB) dalam tempoh terdekat untuk melanjutkan tempoh perniagaan vape kami," katanya.

Kerajaan negeri pada Rabu lalu membuat keputusan untuk tidak mengeluarkan lesen bagi penjualan rokok elektronik atau vape di negeri ini.

Peniaga vape diberi tempoh 14 hari atau sehingga 1 Januari tahun depan untuk mengosongkan premis mereka bagi mengelakkan peralatan vape mereka dirampas.
- hmetro




0 comment... add one now